Jakie warunki techniczno-budowlane musi spełnić Twój lokal? 3 podstawowe wymagania

Piotr Jankowski        16 września 2015        Komentarze (46)

W moim poradniku dotyczącym otwarcia restauracji pisałem, że lokal jest podstawą powodzenia biznesu. Przy jego wyborze musisz zachować maksimum ostrożności i zwrócić uwagę na szereg niuansów, m. in.: powierzchnia, położenie, czy wielkość i ilość witryn. Jednak ważniejsze są warunki techniczno-budowlane lokalu, na które musisz zwrócić uwagę na samym początku.

Lokal przeznaczony na potrzeby gastronomii uważa się za budynek użyteczności publicznej, a więc stosuje się do niego konkretne warunki techniczno-budowlane. Przedstawiam Ci 3 generalne zasady, na które musisz zwrócić uwagę wybierając lokal, przy założeniu, iż pracownicy będą w nim przebywać ponad 4 godziny dziennie.

1. Wysokość sufitu – 3,3 m, ewentualnie 2,5 m.

Zasadą jest, iż minimalna wysokość sufitu w restauracji, a przede wszystkim w kuchni, powinna wynosić minimum 3,3 m. Wynika to głównie z uregulowań dotyczących miejsca pracy. Możliwe jest obniżenia tych pomieszczeń do wysokości nie mniejszej niż 2,5 m w przypadku zastosowania wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji pod warunkiem uzyskania zgody Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Wysokość niższa aniżeli 2,5 m dyskwalifikuje lokal, chyba że spełnionych jest kilka dodatkowych warunków, o czym przeczytasz we wpisie dotyczącym wysokości sufitu.

2. Oświetlenie – naturalne.

Zasadą jest, że w lokalu, a przede wszystkim w kuchni, musi być zapewnione oświetlenie naturalnym światłem. Oznacza to, że stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnicy, do powierzchni podłogi pomieszczenia powinien wynosić co najmniej 1:8. Przewaga oświetlenia sztucznego wymaga uzyskania zgody właściwego dla danego miejsca Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, wydanej w porozumieniu z odpowiednim Okręgowym Inspektorem Pracy.

3. Wysokość terenu

W piwnicy nie ugotujesz. Pomieszczenia kuchenne nie mogą znajdować się poniżej poziomu terenu otaczającego budynek. Obniżenie poziomu podłogi poniżej tego terenu wymaga zgody Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, wydanej w porozumieniu z właściwym Okręgowym Inspektorem Pracy.

W celu dokładnych rozwiązań techniczno-budowlanych proponuję Ci, abyś przed wyborem lokalu porozmawiał z osobą zajmującą się projektowaniem lokali gastronomicznych.

Pozdrawiam!

{ 46 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Krzysztof Wrzesień 16, 2015 o 18:57

Panie Piotrze, a dlaczego wpis dotyczy lokali, w których pracownicy będą przebywać ponad 4 godziny dziennie? Jakie to ma znaczenie?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Wrzesień 17, 2015 o 17:34

A no takie Panie Krzysztofie, że lokal z zatrudnionym pracownikiem zdarza się najczęściej i taki scenariusz przyjąłem za przykład. Wynika to stąd, że przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy wymagają określonej wysokości pomieszczeń, w których pracują ludzie. Jeśli zatem ktoś zatrudni kucharza na umowę o pracę to pomieszczenia pracownicze muszą spełniać pewne kryteria. Poza tym, wynika to również z rozporządzenia dot. warunków technicznych budynków i z racji tego, że w restauracyjnej kuchni występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Ewa z Wojcieszyna Grudzień 13, 2015 o 17:53

Dzień dobry,
Mamy dom z 1807r. na wsi (prowadzimy agroturystykę) i w nim chcemy urządzić karczmę. Wysokość pomieszczenia kuchni to 2,30 m, zmywalni i magazynu też 2,30 m (kilka lat temu w pomieszczeniach, które nazywam teraz zmywalnią i magazynem, mieliśmy serowarnię (sery z mleka koziego) i jakoś weterynarii ta wysokość nie przeszkadzała). Czy ta wysokość rzeczywiście wyklucza nasze planowane przedsięwzięcie, czy może są jakieś odstępstwa w związku z tak starym budynkiem. W części restauracyjnej sufit jest łukowy w najwyższym punkcie ma 2,5 m. Czy tu też możemy spodziewać się jakichś problemów?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Grudzień 14, 2015 o 21:42

Witam Panią serdecznie,
w mojej ocenie pomieszczenie o takiej wysokości nie zostanie przyjęte przez Sanepid. Konieczność stosowania takiej wysokości wynika z kilku czynników. Między innymi zależy to od osób przebywających (zatrudnionych) w kuchni, czasu ich przebywania i uciążliwości oraz szkodliwości dla zdrowia warunków tam panujących. Być może przy prowadzonej przez Państwa serowarni czynniki te nie występowały, stąd nie zachodziła konieczność stosowania takich wysokości. Proszę się kontaktować z lokalnym Sanepidem i wysondować wszystkie możliwości, ale wątpie w powodzenie tak usytuowanego przedsięwzięcia.
Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Odpowiedz

magda Wrzesień 17, 2015 o 17:37

witam Pana,a co z łazienką dla klientów? jest wymagana?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Wrzesień 17, 2015 o 17:56

również witam, oj;) mało danych i dużo możliwości przy takim zapytaniu. odpowiem nieco dyplomatycznie. toaleta jest mile widziana;) zależy od tego, jakiej wielkości jest to lokal i ile ma miejsc siedzących. Spotkałem się z sytuacją w której toaleta była wymaga kiedy to: 1) Lokal do 10 miejsc siedzących, 2) Produkcja kanapek, 3) Bez alkoholu. Poza tym, często przy ubieganiu się o zezwolenie na alkohol, toaleta jest niezbędna bez względu na wielkość lokalu. Ale to wynika z uchwały rady miasta, więc pamiętaj, żeby tam zerknąć. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Dawid Styczeń 24, 2017 o 12:57

Panie Piotrze – to ja pytanie z toaletą w kontekście tematu – toaleta w lokalu, którym dysponuje umieszczona jest pod antresolą, w związku z czym jej wysokość w przekroju wynosi 210 cm. sanepid puści czy muszę zburzyć część antresoli (zabudowa z cegły)?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Styczeń 24, 2017 o 18:16

Witam serdecznie, Panie Dawidzie, biorąc pod uwagę zapisy z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, wysokość 210 uważam za niewystarczającą. To też jednak zależy od sytuacji i budynku. Proszę mimo wszystko przed zburzeniem części antresoli zasięgnąć informacji u źródła oraz rzeczoznawcy budowlanego.

Odpowiedz

Wojtek Rudzki - spolkacywilna.info Wrzesień 18, 2015 o 11:50

Bardzo ciekawa i wąska tematyka bloga. Odwiedzam pierwszy raz i jestem pod wrażeniem stopnia zawężenia 🙂

Odpowiedz

Piotr Jankowski Wrzesień 18, 2015 o 12:22

Dzięki Wojtku, tematyka faktycznie wąska, ale jest o czym pisać.;) Pozdrawiam!

Odpowiedz

Kasia Luty 21, 2016 o 13:31

Witam , mamy lokal bardzo malutki istnieje możliwość powiększenia sali konsumpcyjne o piwnice zrobienie schodów , jednak pomieszczenia te mają 2,30 wysokości czy jest możliwe aby takie pomieszczenia zaadaptować na salę dla klientów??

Odpowiedz

Piotr Jankowski Luty 22, 2016 o 09:04

Witam również, kwestia sprowadza się do oceny, czy sala konsumpcyjna jest miejscem przeznaczonym na czasowy pobyt ludzi. Zdrowy rozsądek nakazuje przyjąć, że tak jest, bo przecież gość co do zasady nie przebywa w niej dłużej niż 2 godziny. W grę wchodzą jednak pracownicy, czy też możliwość organizowania większego przyjęcia. W grę wchodzą też kwestie oświetlenia, wentylacji i poziomu terenu. Niemniej jednak byłbym w tej kwestii umiarkowanym optymistą. Zawsze można też próbować obniżyć poziom posadzki. Warto jednak zwrócić się w tej kwestii do PWIS. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Grzegorz Czerwiec 10, 2016 o 17:37

Witam serdecznie. Wynająłem ostatnio lokal który chce dostosować pod lokal gastronomiczny. Urzędnik z sanepidu zadał mi pytanie czy lokal jest usadowiony na fundamencie. Czy sprawdzanie podłoża lokalu jest w gestii sanepidu ? Czy jeśli lokal nie jest położony na fundamencie, ale na czymś innym może spowodować że sanepid nie odbierze mi lokalu ?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Czerwiec 13, 2016 o 12:09

Witam serdecznie. Do działań Sanepidu należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne. W przypadku budynków bez fundamentów znaczenie może mieć chociażby wilgotność, która może wpływać na warunki higieniczno-sanitarne także jak najbardziej leży to w gestii Sanepidu. I tak, w mojej ocenie, może to spowodować, że lokal nie zostanie odebrany. Zależy też co jest w protokole i jak Sanepid uzasadniłby swoją decyzję. Od niej zawsze można się odwołać.

Odpowiedz

Gabriela Czerwiec 18, 2016 o 23:54

Witam!
Posiadam domki turystyczne i mam salę na wydawanie posiłków ( 8m/ 14 m ) ale kuchnię mam w domu i do tej pory tam przygotowywałam posiłki a gotowe wydawaliśmy w małym pomieszczeniu przy sali, przenosząc je gotowe na talerzach do sali. Zdarzaja sie nam grupy i imprezy okolicznościowe do 50-70 osób i dlatego chcę dobudować kuchnię i mam pytanie jak duża musi być w metrach kwadratowych? jakieś konkretne wymagania do kuchni , którą uchuchamiam dzień przed imprezą i w dzień imprezy zamykam. Takie imprezy sa 1- 2 razy w miesiącu. A pracownicy zatrudniani na kilkanaście godzin.

Odpowiedz

Piotr Jankowski Czerwiec 20, 2016 o 10:00

Witam serdecznie, dość szerokie zapytanie;) proponuję skontaktować się z projektantem, który o wszystkich wymaganiach wspomni. Zresztą, jeśli kuchnia będzie nowa to z pewnością projekt wymagania musi spełniać. Jeśli zaś chodzi o powierzchnię w metrach, to tu konkretnych wymagań nie ma. pozdrawiam!

Odpowiedz

zbigniew Sierpień 16, 2016 o 23:54

witam mam budynek gospodarczy garaz 7x6m wysokosc 2.35
chcialbym w nim produkowac kanapki i dostarczac do domow firm itp
garazjest na mojej dzialce blisko domu z domu mam do niego podciagniete prad wode .
kanalizacje moge podciagnac do szamba szczelnego domowego
czy ta wysokosc moze byc czy musi byc 250 produkcja kanapek i nic wiecej
bo staral bym sie wtedy na dotacje z pup na zalozenie dzialalnosci z gory dziekuje za odpowiedzi

jezeli 250 to moge skuc wylewke i zrobic te 15 cm nizej:)

Odpowiedz

Piotr Jankowski Sierpień 17, 2016 o 07:43

Witam Pana, szanse oczywiście są, ale proponowałbym wybrać się do odpowiedniego Sanepidu i tam z ludźmi porozmawiać, przedstawić projekt i wypytać o szczegóły. Tym bardziej, jeśli chce Pan wziąć dotację.

Odpowiedz

Maciej Listopad 3, 2016 o 02:03

Witam,
otwieram klub bilardowy w lokalu na poziomie -1. Wystąpiłem do sanepidu o odstępstwo na prowadzenie lokalu na poziomie -1 ale czy na pewno muszę takowe mieć? Nie będę zatrudniał pracowników na umowę o pracę. Jedynie ja i żona będziemy pracować i może czasami ktoś na umowę zlecenie. Problem w tym że w lokalu nie mam światła dziennego i możliwości uzyskania takiego światła. Czy dla klientów którzy przyjdą pograć w bilard i wypić sok lub piwo potrzebne jest takie światło? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Piotr Jankowski Listopad 3, 2016 o 13:52

Witam,
W mojej ocenie światło w tej sytuacji nie jest konieczne, ale wymaga to rozpatrzenia szeregu okoliczności, których na etapie udzielania odpowiedzi w komentarzu nie jestem w stanie poznać. Jeśli już Pan wystąpił to proszę cierpliwie poczekać.;)

Odpowiedz

Klaudia Styczeń 21, 2017 o 16:19

Witam. Od dłuższego czasu noszę się z zamiarem otwarcia małego lokalu z makaronami. Pracuję w gastronomii już 7 lat, z czego 6 lat kuchnia włoska. Znalazłam ciekawy lokal w dobrym miejscu, kiedyś były tam zapiekanki (jakieś 10-15 lat temu), ost był sklep z używaną odzieżą. Jest problem jeśli chodzi o wysokość lokalu – 2,4m – czy to dyskwalifikuje lokal?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Styczeń 23, 2017 o 09:18

Witam serdecznie, taka wysokość nie dyskwalifikuje lokalu od razu – zależy to od kilku czynników. Pisałem o tym tutaj: http://prawowgastronomii.pl/warunki-techniczne-lokalu-wysokosc-sufitu/. Proponuję porozmawiać z projektantem. Pozdrawiam i powodzenia!

Odpowiedz

Paweł Luty 5, 2017 o 16:30

Witam.
Posiadam dom jednorodzinny- piętro jest zamieszkiwane przez domowników. Parter jest wolny , są 3 pokoje łazienka i małe pomieszczenie, wysokości są 2,90.
Chciałbym tam zrobić kuchnie cateringową a w jednym pomieszczeniu chcę zrobić biuro. Ile potrzebuje pomieszczeń na kuchnie caterigową i czy trzeba dom przekształcać pod pomieszczenie usługowe i czy domownicy mogą mieszkać u góry- wejście domowników było by z tej samej klatki .

Odpowiedz

Piotr Jankowski Luty 6, 2017 o 09:17

Witam. Pytanie jest dość ogólne. Zapraszam na poradę prawną via e-mail. Dodam jedynie, że jest możliwość prowadzenia działalności w takiej formie, że na dole są usługi, a na górze mieszkańcy. Trzeba jednak zmienić użytkowanie lokalu i przekształcić lokal, być może fizycznie, a na pewno formalnie.

Odpowiedz

Wojciech Luty 8, 2017 o 23:30

Witam,
Panie Piotrze. Czy w sezonowym (wakacyjnym) lokalu gastronomicznym musi być WC dla personelu i klientów czy może tylko dla personelu gdy miejskie WC jest oddalone od lokalu o ok 60-70 metrów? Czy przepisy regulują sprawy WC w lokalu i czy „sezonowość” ma tu znaczenie?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Luty 10, 2017 o 10:44

Witam, Panie Wojciechu, „sezonowość” nie ma znaczenia. Przepisy, które regulują sprawy WC wiele Panu nie wyjaśnią. Mówi o tym przede wszystkim ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, oraz ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 852/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Toalety co do zasady być powinny. Pozdrawiam

Odpowiedz

Maciej Marzec 1, 2017 o 21:54

Witam. Mam pytanie odnośnie sklepu spożywczego jakie są wymagania co do wysokości pomieszczeń(warzywa ciastka bułki itp)

Odpowiedz

Piotr Jankowski Marzec 3, 2017 o 14:56

Panie Macieju, to zależy od kilku czynników, m.in. występowania czynników szkodliwych dla zdrowia czy zatrudniania pracowników. Może się udać i 2,2 m albo 2,5m. Po więcej informacji zapraszam do porady prawnej na email. Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomasz Grabiszewski Kwiecień 3, 2017 o 13:37

Witam

Mam na oku lokal w którym chcę serwować kebaba . Chcę stworzyć miejsca siedzące. Czy wymagana jest toaleta? Jeżeli tak to jakie musi spełniać warunki i jakie musi posiadać wymiary by mogła spełniać wymogi sanepidu. Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

Odpowiedz

Piotr Jankowski Kwiecień 3, 2017 o 16:46

Witam, proponuję kontakt z właściwym sanepidem, kwestie toalet są bardzo uznaniowe. Co do zasady toalety dla klientów są wymagane, ale zdarzają się różne sytuacje. Pozdrawiam

Odpowiedz

Radosław Kwiecień 8, 2017 o 20:05

Witam, czy można otworzyć restaurację w pomieszczeniu podzmiemnym z łazienkami usytuowanymi na parterze przy zejściu do piwnicy? Czy w takim lokalu może znajdować się winiarnia.

Odpowiedz

Piotr Jankowski Kwiecień 9, 2017 o 12:34

Witam, jest to możliwe.

Odpowiedz

Danuta Kwiecień 13, 2017 o 09:41

Chciala bym zrobic wc zamiast magazynku bezposrednio przyleglym do kuchni. Czy jest to mozliwe przy prowadzeniu cateringu?

Odpowiedz

Piotr Jankowski Kwiecień 20, 2017 o 07:46

Wydaje się, że takie rozwiązanie jest ok. Niemniej proponuję odwiedzić sanepid z pytaniem, czy taki projekt zostanie zaakceptowany. Catering, czy nie inna działalność – znaczenie ma to, czy zatrudnia Pani pracowników.

Odpowiedz

Adrian Kwiecień 15, 2017 o 12:48

Witam, aktualnie szukam lokalu pod mikro pizzerie.
Zależy mi na niskiej cenie wynajmu – pizza tylko na dowóz.
Ma się tam zmieścić Piec, zlew, lodówka, magazynek. Będzie pracował tam jeden człowiek + dostawca.

Czy jest przyjęte jakieś minimum powierzchniowe takiego lokalu? Mi starczy ok 12-15m2 – tylko czy sanepid to zaakceptuje?
Czy taki lokal może być na piętrze? Nie zależy mi na tym aby był widoczny bo nie będę przyjmował w nim gości.

Proszę o odpowiedź.

Odpowiedz

Piotr Jankowski Kwiecień 20, 2017 o 07:42

Witam, nie ma minimum powierzchniowego, ale w lokalu musi się sensownie zmieścić wszystko co jest potrzebne do prowadzenia działalności. Co do zasady lokal może być na piętrze, ale czy sanepid zaakceptuje projekt technologiczny lokalu i zatwierdzi lokal to musi Pan zapytać tam. Pozdrawiam

Odpowiedz

Arek Maj 20, 2017 o 11:53

Dzień dobry! Świetny blog, naprawdę dowiedziałem się z niego sporo rzeczy 🙂 Mam jednak jeszcze jedno pytanie odnośnie wysokości pomieszczenia. Zamierzam otworzyć niewielką kawiarnię, bez otwartego ognia. Wentylacja będzie odbywać się poprzez http://www.konwektor.pl/produkty2.php?gr=5&pr=29 . Wysokość pomieszczenia to 2,88m, ale trzeba zamontować płyty ogniochronne, więc światło obniży się do ok. 2.77m. Pracowników będzie 1-2, ale żaden z nich nie będzie zatrudniony na umowę o pracę. Jednym będę ja (DG), a drugim mój kolega (również DG). Czy w związku z tym muszę się ubiegać w sanepidzie o odstępstwo i starać o pozwolenie na mniejszą wysokość lokalu? W kawiarni będą 3 stoliki, więc max. 9 osób będzie przebywać w nim w tym samym czasie.
Będę wdzięczny za komentarz.
Z pozdrowieniami,
Arek

Odpowiedz

Piotr Jankowski Czerwiec 19, 2017 o 10:04

Witam serdecznie Panie Arku, przepraszam, że tyle to trwało. Nie wiem, czy jeszcze wpis będzie przydatny, niemniej odpowiem na przyszłość. W mojej ocenie może się udać bez konieczności występowania o zgodę Sanepidu, ale w mojej pracy doświadczyłem już tak różnych sytuacji, że zawsze lepiej dmuchać na zimne. Dlatego proponowałbym skierować to pytanie do Sanepidu. Pozdrawiam

Odpowiedz

Magda Czerwiec 13, 2017 o 18:23

Witam.
Planuje otworzyc kebab w lokalu gdzie wczesniej był sklep.
Pytanie dotyczy wentylacji.
Jak da sie obejsc sytuacje, w momencie gdy nie ma mozliwosci podpiac sie do komina.

Dziekuje.

Odpowiedz

Piotr Jankowski Czerwiec 19, 2017 o 09:47

Witam serdecznie Pani Magdo,
proszę w tej kwestii porozmawiać z projektantem, który obejrzy lokal, projekty i będzie w stanie zaproponować rozwiązanie.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Katarzyna Lipiec 25, 2017 o 14:53

Witam Panie Piotrze,

Bardzo przepraszam jeśli te pytania już padły, ale nie mogłam się ich doszukać. Mianowicie chodzi o zaplecze gastronomiczne (kuchnię), w której produkty będą głównie grillowane (grill gazowy) (mięsa, warzywa, ryby) czy w takiej sytuacji każdy rodzaj produktu musi mieć swój oddzielny „ruszt” (czyli kupuję grill z trzema płytami) czy wystarczy jedna duża płyta, ale z wydzielonymi strefami.

Kolejne pytanie: czy w przypadku warzyw, ryb i mięs, które będę obrabiane na miejscu, faktycznie muszę mieć osobny zlew i osobną strefę oddzieloną ściankami, czy wystarczy np. umieścić te strefy na dwóch różnych ścianach nie robiąc już żadnych podziałek. A może jest na to jakieś inne obejście? (W menu nie przewidujemy jajek).

No i coś czego nie mogę zrozumieć: droga „czysta” i droga „brudna”. Rozumiem, że sytuacja, w której w jednych drzwiach będą się mijali kelnerzy z brudnymi naczyniami po jedzeniu i daniami do wydania jest niedopuszczalna?

Dalej: co z serwowaniem dań na drewnianych deskach? Są na to jakieś przepisy jeśli chodzi o sterylizację? Wyparzyć chyba się tego nie da?

I chyba ostatnie pytanie: czy 20m2 na zaplecze gastronomiczne wystarczy pod kątem spełniania norm?

Z gory dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam,

Katarzyna Rydzewska

Odpowiedz

Piotr Jankowski Lipiec 25, 2017 o 15:10

Szanowna Pani,
proszę zwrócić się z tymi pytaniami do właściwego miejscowo Sanepidu.
Pozdrawiam serdecznie,
PJ

Odpowiedz

Jolanta Wrzesień 21, 2017 o 21:02

Dzień Dobry! Mieszkam w bloku ( 8 pięter ) na parterze znajduje się restauracja. Na tyłach budynku znajduje się kuchnia tego lokalu, w której nieprzepisowo usytuowane są wyrzutnie powietrza emitujące związki trujące i uciążliwe zapachy kuchenne. Jedna wyrzutnia jest w odległości od okien mieszkań 7,4 m w ścianie przybudówki, a druga 1,5m w jej dachu. Czy w sprawie nieprawidłowości należy się zwrócić tylko do PINB czy do Sanepidu też. Pragnę zapytać czy jakieś inne organy powinny zareagować w tej sprawie? Właściciel i Spółdzielnia nie reagują na skargi mieszkańców, dodatkowo bez naszej zgody rozszerzył działalność o catering i kuchnia pracuje całą dobę. Brak jest projektu na wentylację mechaniczną. Pozdrawiam

Odpowiedz

Piotr Jankowski Październik 6, 2017 o 10:31

Witam Panią, z lekkim opóźnieniem, ale potwierdzę jedynie to, co Pani opisała. Faktycznie nadzór budowlany i Sanepid to główne organy, które mogą się sprawie przyjrzeć. Pozdrawiam, PJ

Odpowiedz

Tomasz Wrzesień 27, 2017 o 16:00

Panie Piotrze, mam pytanie dotyczące odległości krzeseł od ścian czy okien – czy jest jakiś przepis określający te odległości. Problem w tym, że ostatnio byłem w lokalu gdzie odsunięcie krzesła od stolika było niemożliwe (blisko okna), a kelner wskazał, że stolik jest czteroosobowy (3 z krzeseł się odsuwały a jedno nie).

Odpowiedz

Piotr Jankowski Październik 6, 2017 o 10:33

Niestety, nie znam takiego przepisu. Jeśli kelner proponuje stolik 4-osobowy, gdzie fizycznie mogą usiąść 3 osoby to tu raczej wchodzą w grę kwestie PRu restauracji.;) Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: