Warunki techniczne lokalu – wysokość sufitu

Piotr Jankowski        10 maja 2016        Komentarze (0)

Jednym z najpopularniejszych wpisów na blogu jest ten, w którym opisuję trzy podstawowe warunki techniczno-budowlane, jakie musi spełnić lokal, aby można było prowadzić w nim działalność użytku publicznego, w tym gastronomiczną i hotelową. Spośród opisanych warunków technicznych, najczęściej pytacie o zagadnienie dotyczące wysokości sufitu.

Częstokroć wysokość ta jest dużo niższa niż chociażby minimalne 2,5 m. I często też niższa wysokość jest nie do zaakceptowania. Ale nie zawsze.

Ze wskazaną wysokością (a raczej jej brakiem) można walczyć wówczas, gdy:

  • lokal znajduje się w budynku o powierzchni użytkowej do 1000 metrów kwadratowych,
  • następuje zmiana sposobu użytkowania lokalu, jego nadbudowa, rozbudowa lub przebudowa,
  • nie zatrudniasz pracowników bądź zatrudniasz ich „czasowo” (łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby, w odniesieniu do tego samego pomieszczenia, trwa od 2 do 4 godzin),
  • w lokalu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, co w przypadku gastronomii mocno zawęża możliwość skorzystania z obniżonej wysokości sufitu – to zależy od charakteru Twojego lokalu, tego co produkujesz, jak produkujesz i co sprzedajesz.

Jeśli więc adaptujesz lokal znajdujący się w budynku o wskazanej powierzchni, to w rękach Twojego projektanta jest przyjęcie takich założeń, które pozwolą legalnie użytkować lokal. Sposoby pozwalające zachować odpowiednie warunki bezpieczeństwa pomimo wymaganych minimalnie 2,5 m muszą być określone we wskazaniach ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.

Ekspertyza musi być uzgodniona z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, odpowiednio do przedmiotu tej ekspertyzy. Jeśli budynek wpisany jest do rejestru zabytków ekspertyza podlega uzgodnieniu także z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Pamiętać musisz także o tym, że przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy również poruszają kwestię wysokości pomieszczeń. W zależności od tego, czy zatrudniasz pracowników i czy w miejscu pracy występują czynniki szkodliwe dla zdrowia – w gastronomii w większości występują (wyjątkiem może być produkcja kanapek itp.), czy też jest to pomieszczenie pracy stałej – inna wysokość wchodzi w grę.

Pozdrawiam!

___________

Wiedza, którą dzielę się na blogu jest darmowa. Jeśli dzięki mojemu wpisowi udało Ci się rozwiązać problem i znaleźć rozwiązanie, miło mi będzie jeśli polubisz mój profil społecznościowy. Jednocześnie muszę podkreślić, że poza informacjami zawartymi na blogu, nie udzielam darmowych porad prawnych. Jeśli masz jakieś wątpliwości, czy pytania natury prawnej, zapraszam do bezpośredniego kontaktu.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: